top of page

נערי האור - מצפה ים

עודכן: 3 בנוב׳ 2022


"גיל (שם בדוי) היה נער מופנם שלא ראה את עצמו מסתדר ומשתלב בחברה. לאחר מספר משמרות ספורות צבר גיל ביטחון והצליח להדריך ולהסביר בביטחון על העבודה והמשימות הנדרשות לקבוצה של 20 מתנדבים ביום התנדבות בחוות התבלינים, בה עובד כחלק מפרויקט נערי האור".


את הדברים האלה מתאר אושרי בראל, מנהל מעון מצפה ים, מעון שיקומי טיפולי של משרד הרווחה והביטחון החברתי המיועד לנוער בסיכון, על השפעת פרויקט נערי האור במסגרת שיתוף פעולה שהחל בחודשים האחרונים.

מעון מצפה ים יושב על צוקי הרצליה מעל חוף אפולוניה. הנוף הפסטורלי של צוקי הכורכר מול המרחב הכחול עומד בניגוד לאופיו של המעון הסגור היושב למולו.

הנערים בגילאי 13-18 שוהים במעון תחת צו בית משפט במטרה לבלום את המשך התדרדרותם וליצור עבורם הזדמנות אמיתית לשינוי ובניית התנהגות מסתגלת ומקדמת בדרך לחיים נורמטיביים ומיטביים. לא כל הנערים מקשה אחת ורמות הסיכון ואופי העבירות שונות מנער לנער, לכן מרחב המעון כולל שני מרחבים היוצרים מדרג הסתגלות לנערים ויחד מספקים סביבה חינוכית-טיפולית, מגנה ומפקחת.


לראשונה, אפשר להגיד בהיסטוריה, החלה מסגרת של חסות הנוער לשתף פעולה עם מסגרת חינוכית – טיפולית חיצונית למשרד הרווחה והביטחון החברתי, עם פרויקט נערי האור. במסגרת שיתוף הפעולה הייחודי של נערי האור ומצפה ים, יוצאים הנערים בפעם הראשונה לפעילות מחוץ לכתלי המעון כחלק מהתהליך השיקומי האישי שלהם. מדי שבוע מגיעים הנערים לחוות צמחי המרפא שלנו ברשפון ועובדים יחד עם צוות המטה במגוון המשימות בחווה ובייצור.


חוות רשפון של נערי האור היא גם מטה הפעילות שלנו וכוללת את המחסן הלוגיסטי, מעבדת ייצור נרות, החנות שלנו וגולת הכותרת חוות צמחי מרפא. נערי מצפה ים לוקחים חלק מלא ופעיל במרחבים השונים המספקים גיוון שמאפשר לצוות המקצועי גמישות והתאמת העבודה לנער, מתוך הקשבה לרצונות וליכולות שלו ולעיתים גם למצב הרוח או לקושי איתו הגיע למשמרת.


התהליך הייחודי של שילוב מסגרת שיקומית סגורה עם תעסוקה כבר מניב פירות. "הנערים הגיעו עם המון נחישות ומוטיבציה מההתחלה והם עובדים מדהים, אבל יחד עם זאת בודקים כל הזמן את הגבולות" מתארת שחר, רכזת הפרויקט.


ההשפעה על הנערים המשתתפים בפרויקט ניכרת גם במסגרת המעון. צוות המעון מתאר שיפור עצום בהתנהגותם של הנערים המשתתפים בפרויקט שניכר במוטיבציה גבוהה להגיע למשמרות, וממשמרת למשמרת הם מגיעים אסופים, מאופקים ורגועים יותר.


אושרי בראל, מנהל מעון מצפה ים מספר כי חלק גדול מבני הנוער מגיעים מרקע של מצוקה והזנחה וסובלים מבעיות קשב וריכוז חמורות, קשיים בוויסות רגשי, חוסר מוטיבציה וביטחון עצמי נמוך. בהיעדר מודלים חיוביים לחיקוי בסביבתם ותמיכה הולמת, הם נמצאים בסיכון מוגבר לפגיעה בהתפתחותם התקינה ולהידרדרות לנתיב של אבטלה, פשיעה, אלימות ועבריינות. מבחינת אושרי וצוות המעון השפעת הפרויקט כבר ניכרת ובמעון רואים כיצד הנערים שעובדים בפרויקט מפתחים סף קיבולת גבוה יותר הן ברמת יכולת הריכוז לאורך זמן והן ברמת היכולת להתמודד עם לחצים.


אושרי נותן דוגמא לנער שמשתתף בפרויקט שהגיע עם סף קיבולת מאוד נמוך ולא יכל לשמור על ריכוז מעל ל-15 דקות. אחרי מספר משמרות הנער החל לעבוד ברצף כמעט בלי הפסקות, ובהתאמה מפלס הלחץ והעצבים ירד. הנער הפך להיות משמעותית רגוע יותר ועצמאי יותר. אושרי מדגיש כי ההשפעה איננה רגעית וחולפת אלא ממשיכה לתוך המעון ומשפיעה על כלל הסביבה של הנערים.


נער אחר בא בגישה שהוא לא יכול לעבוד בחברה והיה מאוד תלותי במדריכה המלווה מטעם המעון. היום הנער למד לעבוד בצוות, למד להדריך ולהסביר לאחרים מה לעשות. לוקח על עצמו עבודות הדורשות רמות דיוק גבוהות, דבר הדורש אחריות רבה. "אותו הנער", מספר אושרי, "החל לצבור ביטחון והופך עם הזמן לדמות מובילה."


הצלחת הפרויקט וההשפעה שלו על הנערים הביאה להחלטה על הגדלת מספר המשמרות השבועיות ולהגדלת מספר הנערים מהמעון שיכולים להצטרף לפרויקט. "ההתעניינות הגבוהה של כלל הנערים במעון יחד עם ההשפעה החיובית על הנערים הפעילים בפרויקט היא האינדיקציה החזקה ביותר עבורנו כראייה להצלחת שיתוף הפעולה" מתאר רני אורן, מייסד ומנכ"ל פרויקט נערי האור מטעם עמותת פטריציו פאולטי.


"אנחנו מלווים את הנערים בתהליך של טרנספורמציה בו הם מגיעים מפוזרים, לא מגובשים ועם רמות מתח גבוהות, ועם תהליך העבודה והחניכה אנחנו רואים כיצד החומות מתחילות להסדק, המתח והעצבנות מתמוססים והם מתמסרים לתהליך ולפעילות ברצון ועם מוטיבציה אדירה."

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page