top of page

ה"טכנולוגיה" החינוכית שמאחורי נערי האור



כשיצאנו לדרך עם פרויקט נערי האור, אי אז בשנת 2005, היה ברור לנו כבר מהתחלה שעל מנת להגיע לתוצאות יוצאות מן הכלל בעבודה עם בני נוער שנפלטו ממסגרות חינוכיות ושנמצאים במצבי סיכון, נדרשת גם שיטה חינוכית יוצאת דופן ואפקטיבית. כבר אז מתוך הניסיון האישי שלנו זיהינו את הפוטנציאל הרב שיש במסגרת שמבוססת על תעסוקה לבני נוער, אבל גם היה ברור לנו שהתעסוקה היא רק הכלי. אחרת, אם עצם העבודה מספיקה כדי לעזור לאותם נערים ונערות לעלות על נתיב להצלחה הרי שהמצב היה פשוט.


המציאות הייתה שונה, והבנו כבר מהתחלה שלא מספיק לתת תעסוקה לבני נוער שאיבדו את האמון שלהם בחברה ובעצמם. היה לנו ברור שהעבודה היא רק הכלי, ושנדרשת פה גישה חדשנית וכלים חינוכיים יוצאים מן הכלל.

באותה תקופה גם אני וגם ארבעת מייסדי העמותה, נחשפנו לרעיונות של שיטת החינוך לאלף השלישי (PTM – Pedagogy for Third Millennium), שיטה שפיתח פטריציו פאולטי יחד עם הצוות שלו. הרעיון שעומד בבסיס השיטה הוא שלכל אדם באשר הוא יש פוטנציאל שיוכל להתממש בעזרת התנאים הנכונים, ושתהליך התפתחות אמיתי חייב להיות הוליסטי ולכלול את כל החלקים של האדם. באותם ימים שיטת החינוך לאלף השלישי יושמה בפרויקטים שונים לילדים ונוער בסיכון במסגרת של בתי ילדים ומסגרות שונות בקהילה וכן בבתי ספר ברחבי העולם.


לכולנו היה ברור שזו השיטה שחיפשנו, ושבשילוב עם תעסוקה, שמהווה מנוע חזק מבחינת מוטיבציה לאותם נערים ונערות, יש לנו בידיים כלי מנצח.


מעבר לפעילות עצמה ולכלים החינוכיים שאפשר לשלב בה, שיטת החינוך לאלף השלישי שמה דגש גם על הסביבה החינוכית כמחנכת בפני עצמה. כאשר הנער נכנס בפעם הראשונה לבית המלאכה, הוא לומד המון דברים על המקום עוד לפני שאמרנו לו מילה. אם המקום נקי ומסודר, הוא בהתאם יתחיל לחוות יותר סדר בתוכו, החוץ משפיע על הפנים. מסיבה זו אנחנו מקדישים תשומת לב רבה למקום שבו מתרחשת הפעילות, ובמיוחד לרשמים שהנער פוגש. מקום מבולגן יגביר את הבלגן הפנימי, מקום מסודר יוביל ליותר סדר פנימי וכן הלאה.


מבין שלל האלמנטים של שיטת החינוך, האלמנט המרכזי והחשוב ביותר הוא המחנך, הרכז שעובד באופן יומיומי עם הנערים. איש הצוות מהווה עבור הנערים מודל לחיקוי. רבים מהם מעידים, שנים אחרי שסיימו את פעילותם בפרויקט, על ההשפעה הרבה שהייתה לרכז על החיים שלהם דרך התבוננות והפנמה של התנהלותו, בין אם נחקקה בהם אמירה שלו או האופן בו הוא התמודד עם סיטואציות שונות. זאת גם הסיבה שאנחנו משקיעים משאבים רבים בהכשרה של הצוותים החינוכיים שלנו. הם חוד החנית בתהליך החינוכי של הנערים.

במודל החינוכי של נערי האור אם כן, ישנם 3 אלמנטים חשובים: המקום שבו מתקיימת הפעילות (איפה), הפעילות עצמה (מה עושים) ואנשי הצוות שמדריכים את הנער (מי)


כל אלה יוצרים מרחב חינוכי ייחודי שבו הנער חופשי להתנסות, ללמוד וגם לטעות, ולהתפתח.

אסף פרסיה, מנהל חינוכי





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page